Kamov Ka-27PS

Popis

Vrtuľníky konštrukčnej kancelárie Kamov boli určené hlavne pre Námorné sily Sovietskeho zväzu, neskôr Ruska a nástupníckych štátov. Najrozšírenejším typom sa stal Ka-27 v mnohých modifikáciách. Ka-27PS vznikol ako špecializovaný vyhľadávací a záchranársky vrtuľník sperujúci ako zo základní na zemi, tak i z plavidiel. Úpravy tejto verzie znamenali deinštaláciu protiponorkovej výzbroje, zvýšenie doletu doplnením kapacity nádrží, presun palivových nádrží z kabíny do krytov po boku stroja, rozšírenie osvetľovacieho vybavenia, inštaláciu vyhľadávacieho radaru Osminog-PS a hlavne elektrického žeriavu LPG-300 Viac zaujímavostí na stránke Kamov Ka-27PS (‘Helix D’)

Model

 

VÝROBCA

ZVEZDA

TYP

Ka-27PS

MIERKA

1:72

DOPLNKY

scratch

POSTAVENÉ

2014

POZNÁMKA

Úprava pilotnej kabíny

Stavba

Pôvodne to mala byť len pohodová stavba s krabičky... Vyvynulo sa z toho niečo iné. Keď som narazil na stránku http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=57&t=50039&sid=19098c471dffc193333ed2360436c6ee , kde „fredy“ staval tento vrtuľník od nuly... Vôbec nemám ambíciu sa priblížiť jeho práci, ale uvedomil som si že nielen kokpit v mojej stavebnici je ozaj úbohou karikatúrou toho reálneho. Plná stena za pilotmi – a to vrátane reliéfu dverí- cca tak 120 cm širokých, vrátane kľučky – to bola silná káva. Takže som prehodnotil rozhodnutie o stavbe krabičky a pustil som sa aspoň do základných úprav. Nové sedadlá pilotov, tiež jedno pre operátora, zadnú stenu za pilotmi nahradil pult a prechod do nákladnej kabíny. Prístroje som sa rozhodol pripraviť tlačou na atramentovej tlačiarni – rovnako ako na predný pult, kde bol pôvodne len plytký rozmazaný reliéf bez dekálu. 

Doplnil som aspoň náznak rebrovania vnútornej steny CARGO kabíny – i keď neskôr sa ukázalo, ze cez štyri miniatúrne okienka tam nie je vidieť zhola nič :)  Apropo – okienka. Najväčšia chyba stavebnice - pre mňa bohužiaľ neodstrániteľná - je pravé okno na pilotnej kabíne. Malo by byť omnoho dlhšie v tvare písmena C... No nič – zmieril som sa. Odfrézoval a odvŕtal som vetracie otvory na zadných krytoch motorovej časti a nahradil ich pletivom. Najviac práce zabralo tmelenie a brúsenie prepadlín na všetkých väčších dieloch a zaškrabávanie a brúsenie presahov deliacich rovín na tých menších. Celkovo ma "kvalita" tejto stavebnice nijak neuchvátila a rozhodne by som si ju - len tak s plezíru - nezopakoval.

Na farbenie som použil akryly Tamiya, na detaily Vallejo na štetec. Práca s dekálmy bola ďalšia nočná mora. Tie moje boli zažltnuté. Navyše po namočení sa podkladový papier rozmočil skôr, ako sa z neho dekál uvoľnil... Našťastie boli aspoň pevnejšie, takže zniesli lovenie v nádobe s vodou. Čo ale na druhej strane znamenalo, že po nanesený na nos stroja neboli ochotné kopírovať oblúk, ani po opakovanom použití zmäkčovača od Testorsu. Rozhodol som sa pomôcť mu trochou Hypersolu od agamy... Ten ale zreagoval tak, že rôsol z „bývalého“ dekálu sa prežral ešte i vstvou sidoluxu až do farby... Bolo čo opravovať.

Momentálne ale odpočíva vo vitríne a napodiv je na neho pekný pohľad. Vlastne som rád, že som ho postavil :)

 

Viac v galérii.