AH-1S COBRA J.G.S.D.F.

 

Popis

AH-1 Cobra je americký dvojmiestny útočný vrtuľník určený k priamej podpore pozemných jednotiek a k ničeniu živej sily a bojovej techniky nepriateľa.

Jeho vývoj ovplyvnili požiadavky armády počas Vojny vo Vietname. Pri jeho návrhu sa vychádzalo z overeného typu BELL UH-1 Iroquois (Huey), z ktorého prebral dynamické časti, vrátane motora. Trup bol ale kompletne prepracovaný – získal štíhlu siluetu (šírka trupu menej ako 1m). Posádka sedí v tandeme, na prednej pozícii je operátor zbraní, za ním sedí pilot. Toto usporiadanie sa neskôr stalo etalónom pre všetky ostatné bojové vrtuľníky.

Prvý prototyp vzlietol 7. septembra 1965, do výzbroje armády sa stroj dostal roku 1967. Počas svojej kariéry prešiel mnohými zmenami a úpravami. Pôvodná verzia AH-1G z Vietnamu bola upravovaná pre potrebu námorníctva (napr. AH-1T) ktoré požadovalo dvojmotorový typ, rozširovania a menila sa výzbroj – zavádzali sa riadené strely, ich ovládanie, ako i nová avionika. Po nástupe AH-64 APACHE ho US ARMY vyradila zo stavu, ale v Námorníctve stále slúži vo verzii AH-1W a najmodernejšej AH-1Z.

Zo zahraničných užívateľov stále používa verziu AH-1S Japonsko a Kórea.

Model

 

VÝROBCA

Hasegawa

TYP

AH-1S COBRA CHOPPER J.G.S.D.F.

MIERKA

1:72

DOPLNKY

 

POSTAVENÉ

2012

POZNÁMKA

 

Stavba

 

 

Takže ďalšia COBRA!

 

Po sado masakre AH-1G (MasterCraft), a vcelku pohodovej AH-1W (Revell) som sa rozhodol doplniť zbierku týchto –podľa mňa- najelegantnejších vrtuľníkov o verziu AH-1S.

Táto verzia má oproti G hranatý prekryt kabíny – ktorý bol neskôr pre kritiku pilotov opäť nahradený oblým – bezrámovým, rotor, ako i nový 1300 kW motor T53-L-703. Rozšírená elektronika a výzbroj so systémom TOW. Vybratá verzia J.G.S.D.F. má i odlišné podvozkové lyžiny. 

        Trochu som bol sklamaný - asi som od značky Hasegawa očakával po všetkých chválospevoch viac. Na druhú stranu má tento kit už svoj vek, takže mi zostaviteľnosť ako i návod pripomínali novšie modely od Italeri, či Airfixu. Keďže som lepič plastu - nekontroloval som rozmery a zhodu s originálom :)

Pri lepení som sa nevyhol tmeleniu - hlavne na spoji polovíc trupu, ale nepríjemné sú i schody na koncoch krídel. Dekály nanesené podľa návodu v kabíne znamenajú, že krytom palubnej dosky je celá ľavá časť u pilota zakrytá...

Najväčší problém mi však nespôsobil samotný model, ale jeho farbenie. Počas striekania kamufláže mi náhle prdol redukčný ventil (striekam pomocou CO2), takže vďaka kolísajúcemu tlaku je nástrek nerovnomerný a hlavne "krupičkovitý" . Čo sa dalo som sa pokúsil zakryť prebrúsením a prelakovaním, i tak mi ale drsný povrch spôsobil väčšie zašpinenie washom, ako som plánoval.

Inak som so stavbou spokojný, krásne som sa uvoľnil zo stresov, a vo vitríne sa nová Cobra so svojimi sestrami vyníma vcelku pekne. Viac v galérii.