Mil Mi-1
Popis
Vývoj vrtuľníka začal na základe súťaže vypísanej velením sovietskeho letectva v roku 1947. Sériová výroba začala v roce 1951, jednalo se o prvý sovietsky sériovo vyrábaný vrtuľník. Vrtuľníky slúžili nielen v štátoch socialistického bloku, ale i vo Fínsku. V roku 1957 bola spustená licenčná výroba v Poľsku.
Konštrukcia Mi-1 bola veľmi jednoduchá, s trojlistovým nosným a dvojlistovým vyrovnávacím rotorom. Pohon zaisťoval hviezdicový motor AI-26 (423 kW/575 HP). Jednalo se o spoľahlivý a na svoju dobu výkonný vrtuľník.
Do ČSSR boli prvé Mi-1 dodané z Poľska v roku 1959. Mimo vojenského letectva sa Mi-1 v Československu používali tiež u Leteckého oddielu Ministerstva vnútra. V civilnej službe sa objavili v máji 1962, keď ČSA, závod Agrolet prevzal tri vrtuľníky od vojenského letectva.
Model
VÝROBCA |
A-Model |
TYP |
Mil Mi-1MG Soviet helicopter |
MIERKA |
1:72 |
DOPLNKY |
scratch |
POSTAVENÉ |
2013 |
POZNÁMKA |
|
Stavba
Už pohľad do krabičky priniesol čudné pocity... Okrem chýbajúceho aršíku s dekálmi, to boli hlavne výlisky, ktoré sľubovali naozaj hrubú sochársku robotu!
Keďže som chcel i tak stavať československý stroj - a tu naozaj veľrybárska verzia nelietala - plaváky putovali do „skladu“. Pôvodne som bol rozhodnutý nechať otvorené pravé dvere kabíny. Z toho dôvodu, ale hlavne z potreby zakryť asi 2mm škáru, ktorá vznikla po spojení polovíc trupu som vytvoril nový strop kabíny. Z vrakoviska som doplnil dekály na palubovku a upínacie pásy. Na dvere som zvnútra dorobil lem z oloveného drôtu a naznačenie tapacírovania. Ako som ale prechádzal web a hľadal použiteľnú predlohu, narazil som na fotografiu odstaveného stroja, nie práve v „perfektnom“ stave. Zapáčilo sa mi to i v súvislosti s dažďom zatečenými oknami – čím sa aspoň prekryl mliečny materiál zo stavebnice.
Pri stavbe bolo nevyhnutné zvýrazniť paneláž, ktorá bola nerovnomerná a miestami sa úplne strácala a rebrá vetrania, ktoré sa naopak zlievali. Odvŕtal a sieťovinou som doplnil výduch motora a dorobil tiež klapku sania na pravej strane. Zrezanou injekčnou ihlou som naznačil rychlozámky panelov. Dekály sú pripravené v CorelDraw, s tlačou (keďže boli biele) mi pomohli na tlačiarni OKI.
Dioráma by mala znázorňovať skepsu technikov nad stavom odstaveného stroja...
Z môjho pohľadu – keďže viem, v akom stave bola stavebnica – je model vydarený, a som rád že som túto výzvu prijal. Viac v galérii.