Mil Mi-28A

 

 

Popis

Na základe požiadavky armády na dodávku náhrady za dosluhujúce Mi-24, začala v MIL-ovej kancelárii vznikať podoba nového útočného/protitankového vrtuľníka. Na základe požiadaviek a po uplatnení skúseností z prevádzky Mi-24 v konečnej fáze vznikol návrh Mi-28. Vrtuľník štandardnej koncepcie bol silne pancierovaný. Po skúsenostiach, keď mudžahedíni z vyvýšených pozícii dokázali ručnými zbraňami zasiahnuť pilotov bola zvýšená ochrana posádky.

I keď nie je určený na transport výsadku, zachoval si možnosť núdzovo prepraviť až tri osoby v priestore s elektronikou. Poháňajú ho dva motory Klimov TV3-117VMA každý s výkonom 1 640 kW, štandardne vybavené ochladzovaním výstupných plynov. Výzbroj tvorí 30mm guľomet Shipunov 2A42 zabudovaný v otočnej vežičke pod prednou časťou. Vybavený je dvojitým zásobníkom pre dva rôzne typy munície. Okrem toho je vybavený štyrmi závesníkmi pod krídlami na rôzne typy zbraní, od neriadených striel po riadené protitankové strely ATAKA/STURM či protilietadlové IGLA-V.

V priebehu príprav a výberu bol jeho najväčším konkurentom Kamov KA-50, pre ktorý sa nakoniec i Ruské velenie rozhodlo. Zmenou politickej situácie, ako i inovovanou verziou Mi-28N (Nočnoj Ochotnik) vybavenou avionikou pre plnenie úloh v každom počasí, ako i zjednodušenou logistikou, keďže Mi-28 využíva väčšinu pozemných a servisných zariadení zhodných s Mi-24 bol výber prehodnotený a MI-28 sa stal hlavým útočným vrtuľníkom ozbrojených síl v Rusku.

Model

 

VÝROBCA

ZVEZDA

TYP

Mi-28A HAVOC

MIERKA

1:72

DOPLNKY

scratch

POSTAVENÉ

2011

POZNÁMKA

 

Stavba

Veľmi pohodová stavba, pri ktorej som urobil oproti krabičke len minimum úprav. Nakoľko do kokpitu je cez malé „pancierové“ sklá vidieť minimálne, nemalo zmysel robiť zásadné úpravy (priložené figúrky pilotov som nevyužil...). Slabším prvkom bol kanón, ktorého hlaveň som mal v stavebnici ohnutú. Preto som z nej odrezal len úsťovú brzdu a nalepil na hlaveň vytvorenú z injekčnej ihly. Výfuky som doplnil sieťkami rovnako ako nasávacie otvory za reduktorom. Z drátu som vytvoril stupačku pre pilota a vzperu VOP. Výfuk chladiča chvostového reduktora som kompletne odvŕtal a doplnil mriežkou.

Kamufláž a dekály sú priamo z krabičky. Model je striekaný farbami Revell, odtiene sú namiešané od oka... Detaily v kokpite farbené štetcom farbami Vallejo.

 

Viac v galérii.