Kamov Ka-52

Popis

Konštrukčná kancelária Kamov produkovala vrtuľníky hlavne pre Námorné sily Sovietskeho zväzu, neskôr Ruska a nástupníckych štátov. Keď ale Vzdušné sily vypísali výberové konanie na útočný bojový vrtuľník – ako nástupcu Mi-24, zapojili sa s typom Ka-50. Na vtedajšiu dobu veľmi pokrokový stroj, spoliehajúci na vyspelú elektroniku a ovládaný jediným operátorom. Napriek tomu, že vo všetkých kategóriách prevyšoval svojho súpera Mi-28, loby Milovej kancelárie bolo natoľko silné, ze sa výber posúval do takej miery, až nakoniec bolo rozhodnuté v prospech Mi-28. Ka-50 bola vyčítaná hlavne vysoká záťaž pilota a nutnosť meniť logistiku a servisné zázemie. Na to reagovala Kamovova kancelária prebudovaním prednej časti vrtuľníka na obsluhu dvomi osobami. Opäť ale išli vlastnou cestou a na rozdiel od všetkých ostatných bojových vrtuľníkov tu sedí operátor vedľa pilota. 

Prototyp Ka-52 sa predviedol na Parížskom aerosalóne v roku 1992 (práve tento sa stal predlohou pre model ITALERI), ale vtedy nik netušil, že je predvádzaný vlastne „mŕtvy" projekt.

Neskôr ale bolo rozhodnutie prehodnotené, a do výzbroje sa dostanú oba stroje. Mi-28 by sa mal stať hlavným úderným vrtuľníkom VVS, Ka-50 a Ka-52 bude plniť úlohy bojových vrtuľníkov pre námorné sily, ale hlavne bude využívaný špeciálnymi zložkami.

Výzbroj Ka-50 pozostáva z 30 mm kanóna 2A42 ktorý je umiestnený na pravej strane trupu. Má k dispozícii 2 zásobníky na 230 ks HE streliva a 240 ks AP streliva. Pod krídlami je nesená rôzna výzbroj od neriadených rakiet S-8 ráže 80 mm, alebo S-13 ráže 130 mm, púzdra s kánonmi Gš 23,  PTRS systému ATAKA-V, či priamo pre KA-52 vyvinutý systém 9M120 Vichr-M navádzaný radarom s dostrelom12-15 km a možnosťou paľby na vzdušné aj pozemné ciele. Na obranu proti vzdušným cieľom slúžia rakety IGLA-V ,alebo R-73 s IČ navádzaním. Na pasívnu ochranu slúži radarový varovný systém President S . 

Viac nájdete na Wiki či tu.

Model

 

VÝROBCA

Italeri

TYP

Ka-52 (HOKUM B)

MIERKA

1:72

DOPLNKY

scratch

POSTAVENÉ

2013

POZNÁMKA

Prestavba prototypu na sériový stroj

Stavba

Na rozdiel od prvotného zámeru som sa rozhodol spáchať prestavbu prototypu, ktorý je v krabičke ITALERI na sériový stroj v zaujímavej kamufláži použitej na stroji predvádzanom v roku 2013 na Paris - Le Bourget.

Medzi ďalšie zmeny patrí hlavne dopracovanie tretích závesníkov pod každé krídlo, doplnenie antén, senzorov systému PRESIDENT S k podvozkovým nohám, na nos a chvost vrtuľníka. Opto-elektronické púzdro som presunul z vrchu kabíny pod upravený nos a pribudli i púzdra na konce krídel. Pre svoj model som vybral zbraňovú zostavu : kontajner pre elektronický boj, dvojicu PLRS IGLA-1V, 6xPTRS 9M120 ATAKA-V spolu s novovyrobeným nosníkom -ako som po nalepení zistil, príliš veľkým a preto som ho priamo na modeli musel skracovať a prerábať :( , jeden blok B-8V-20, PLRS R-73, a protizemnú strelu Ch-25ML.

Na farbenie som použil akryly Tamiya, Vallejo a Revell enamel. Po prvýkrát som skúšal Filtre. Pôvodná zelená farba bola príliš hrášková, tak som sa ju snažil posunúť trocha k zemi. Nie celkom sa mi to podarilo (zlý pomer farby k riedidlu), ale vďaka radám na Modelfore dúfam, že do budúcna bude lepšie :)

 

Viac v galérii.