Popis

 AgustaWestland NH – 90 je stredný, dvojmotorový vrtuľník, od počiatku navrhovaný v dvoch verziách - TTH (takticko transportná) a NFH (námorná, operujúca z lodí triedy Fregata). Pri jeho vývoji spolupracovalo viacero európskych výrobcov a bol tvorený pre požiadavky moderného bojiska 21 storočia. Pri jeho vývoji boli do úvahy brané i STEALTH prvky. Tvar trupu pomáha znižovať radarový obraz a vo veľkej miere sú využité i kompozity. Tie zároveň zabezpečujú vysokú odolnosť voči korózii, čo je výhodné hlavne pri námornej verzii. V súčastnosti je vyrobených viac ako 500 ks rôznych verzií, používaných v 14-tich krajinách.

Model

 

VÝROBCA

Revell

TYP

NATO Helicopter NH90 TTH

MIERKA

1:72

DOPLNKY

scratch

POSTAVENÉ

2012

POZNÁMKA

Krabička obsahuje dekály pre verzie D, ITA, FIN

Stavba

Rozhodol som sa postaviť verziu RNZAF, ktorá používa iné motory, vrátane ich kapotáže, má rozšírené antény a v kabíne je inštalovaný druhý žeriav pri ľavých Cargo dverách. Táto verzia sa mi páčila nielen farbou - tak rozdielnou od klasickej kamufláže, ale hlavne znakom RNZAF - KIWI... A ked už mám TIGRA ARH s klokanom, vo farbách Austrálie, bolo by škoda nedopriať mu spriaznenú dušu.

Stavba začala príjemne, ako obvykle kokpitom. Ten je spracovaný dostatočne, prístrojové dosky sú vo forme dekálov. Do interiéru nákladnej kabíny som nevložil stredný rad sedadiel, ale rozhodol som sa vyrobiť žeriav. Použil som mosadzné trubky a kúsky plastových doštičiek. Veľmi pracnou časťou stavby bola príprava krytov motorov, ktoré sú z vrstvených plastových doštičiek, tmelu a mosadzných trubiek.

I keď som chcel mať jednu stranu nákladovej kabíny zavretú - aby sa ukázali línie trupu, ľavé Cargo dvere zostali kvôli žeriavu otvorené. Tu zamrzela hlavne absencia akéhokoľvek stropu kabíny. Preto som ho postupne vyrobil z plastových doštičiek tak, aby zasahoval až do pilotnej kabíny.

Neviem či to bolo spôsobené vloženým stropom, mojou nešikovnosťou (to najskôr), alebo samotnou stavebnicou, ale pri zostavení polovíc trupu vznikli vcelku výrazné schody na spodku trupu a v oblasti kokpitu. Spodná strana číreho dielu bola cca o 1 - 1,5 mm užšia (vrch sa dal  dotiahnuť postupným lepením), preto som sa rozhodol otvoriť pilotné dvere na pravej strane. Zadná rampa je spolovice uzavretá. Na chvoste pribudli antény Novozélandskej verzie.

Nástrek je farbami Revell, detaily maľované štetcom farbami Vallejo. Samostatnou kapitolou boli dekály, ktoré sú kompletne pripravené v PC a na číry dekálový papier prenesené laserovou tlačiarňou.

Viac v galérii.