Kamov Ka-15M

Popis

Ka-15 bol úspešný typ Kamovovej kancelárie zo začiatku 50-tych rokov 20. storočia. Univerzálny stroj bol využívaný ako v civilnej sfére, tak i v armáde a námorníctve. Okrem iného bol i držiteľom dvoch rýchlostných rekordov na uzavretom okruhu.

Neskôr bola pripravená i modernizovaná a zväčšená verzia Ka-18, umožňujúca v kabíne vrtuľníka prevážať dokonca nosidlá.

Model

 

VÝROBCA

A-Model

TYP

Ka-15M

MIERKA

1:72

DOPLNKY

Okrem tmelu nebolo na iné dosť nervov

POSTAVENÉ

2016

POZNÁMKA

Štandard A-Modelu – Des a Hrúza, otrepy, presadenia, krehký plast a zlomené diely

 

Stavba

Už som sa niekoľkokrát zapovedal, že A-Model už nie – a znova som do toho padol. Ale tento plavákový skrček sa mi veľmi páčil. Rozhodol som sa, že ho musím mať a to ešte i v dioráme. (A aby neostalo len pri jednom, ešte ma čaká v skrini i Ka-226 – nasledovník Ka-26, ktorá už vo vitríne je  :) 

Takže stavba začala štandardne - zdesením z dielov. Po ich vydolovaní a orezaní, opílení a obrúsení otrepov začala stavba. (Kto by mal záujem, môže si ich "kvalitu" pozrieť napríklad TU.) Kokpit šiel dohromady ešte ako tak – i keď obtlačok prístrojovky bol rozmerovo úplne mimo a pri pokuse o jeho úpravu sa rozpadol. Nevadí, namaľoval sa ručne... Trup mal klasicky obe polovice rôznej hrúbky. Po začistení otvorov pre okná som sa rozhodol odvŕtať aj vetracie otvory a miesto hrudiek plastu, kt. tam mali znázorňovať mriežku vetrania, som vložil sieťovinu. Číre diely boli tentokrát výnimočne vcelku priehľadné – až na to, že úplne chýbalo naznačenie rámovania. Maskovanie som preto riešil podľa obrázkov. Spodné okienka boli samozrejme menšie ako otvory a navyše mali i iný polomer zahnutia. Dotiahol Testors... Pitotku a antény som nahradil drôtikmi, len držiak lanka antény na pravom plaváku som nechal pôvodný – na pamiatku. Z drôtu sú tiež nové madlá na plavákoch.

Rotory boli kapitola sama o sebe – použité len hlavné diely. Os je z mosadznej trubičky, tiahla z profilov a vytiahnutej nite z rámčeka.

Označenie z dekálov som usadil pomocou hypersolu, ale pôvodný obtlačok čierneho pásika sa rozpadol pri snahe ho tvarovať podľa kabíny. Takže dodatočné maskovanie a prestreknutie.

Od začiatku som plánoval nechať otvorené ľavé dvere – preto som i stenčoval na ľavej strane ich osadenie i samotné dvere. Chyba lávky – po osadení držiaka navijaka pre sonar ich nebolo kam odsunúť – kontroloval som podľa návodu, fotiek, wiki – a ozaj – sonar bránil celkovému odsunutiu dverí. Tak som ich nechal aspoň pootvorené.

Po všetkých tých peripetiách je model hotový, ako typ sa mi páči, ostáva už len doplniť zbytok diorámy...

Fotogaléria